SANTRI GUDIG
Santri
Gudig kuwi mung sebutan, sedurunge diarani santri gudig jeneng asline Pangeran
Agiyana saka daerah Ampel, Jawa timur. Cilikane pangeran Adiyana wis ditinggal wong tuane
amarga pas Pangeran Agiyana cilik dheweke ditingal wong tuane dadine deweke
mung urip dewekan karo mbakyune.
Ana
ing sakwijining dina Pangeran Agiyana lunga karo mbakyune saka daerah Ampel
kanggo nglaksanaake ibadah haji neng mekah.daweke mlaku nglewati alas, sawah
lan desa-desa dadine pangumbaraane ora nyenengke amarga neng dalan sering
ketemu rampok lan kewan-kewan sing gede kaya dene ula,macan,srigala lan
sakjenise. Pangeran Agiyana bae ora ngerti kapan bisa tekan neng
mekah.
Sakwise pirang wulan mlaku wong loro kuwi wis tekan daerah Cirebon, Jawa
barat. Neng kono wong loro kuwi pengin istirahat pirang dina. Sakwise diterima
neng Kanjeng Sultan Cirebon. Pirang dina sakwise, Kanjeng Sultan Cirebon
ngungkapake yen dheweke seneng karo mbakyune Pangeran Agiyana lan mbakyune
Pangeran Agiyana ora nolak yen arep didadikake perrmaisuri.
Ana ing sakwijining bengi Sultan mlebu ana ing kamare permaisuri, nanging
mbakyune Pangeran Agiyana kuwi kaget nalika Kanjeng Sultan nembe mendem. Ora
nyangka yen saka peristiwa kuwi, permaisuri milih dadi randa tinimbang duwe
bojo seneng mendem. Banjur mbakyune Pangeran Agiyana kuwi njaluk ijin maring
mburi kanggo nemoni Pangeran Agiyana nanging nganthi suwe mbakyune Pangeran
Agiyana kuwi ora bali neng kamar. Sultan wis mrentahke adhine kon nggoleki
nanging esih urung ketemu lan nggledah kamare Pangeran Agiyana tetep ora
ketemu. Jebul Pangeran Agiyana lan mbakyune minggat saka keraton Cirebon,
banjur Kanjeng Sultan mrentah prajurite kanggo nguber wong loro kuwi, yen
kecekel supaya balik menyang keratin. Yen ora gelem arep dipateni bae.
Mlayune Pangeran Agiyana nglewati dalan setapak lan alas- alas gedhe supaya
ora bisa keuber prajurit Cirebon. Wektu prajurite wis cedak, pangeran agiyana
ngetokake mantra- mantra kanggo ngapusi prajurit- prajurit mau amarga saka
mantra- mantra mau metu kewan- kewan kaya dene kijang, rusa, marmot, sapi, kebo
lan kewan- kewan sakjenise. Banjur wong loro kuwi mlebu neng alas, nanging neng
kana isih ketemu karo prajurit sing nguber dheweke. Akhire Pangeran Agiyana
gelut karo prajuri-prajurit mau, banjur menang nanging awake pada lara kabeh
nganthi pada gudigen. Gara- gara kuwi prajurit nganthi ora bisa ngenali maneh.
Akhire Pangeran Agiyana tekan neng desa pekiringan lan ditulungi Pangeran
Wali Perkosa sing nduwe pondok pesantren neng kana. Bubar kuwi Pangeran Agiyana
merguru neng kana. Ana ing sakwijining bengi dheweke diterima dadi muride
Pangeran Wali Perkosa. Lan dheweke turu bareng- bareng karo santri- santri
liyane neng surau. Wektu Pangeran Wali Perkosa arep solat tahajud, dheweke
kaget nalika weruh geni ana ing salah siji santrine banjur langsung nyewek
sarung sing dinggo santri kuwi. Esuke santri- santri pada dikumpulke kabeh.
Dheweke pengin weruh sapa sing sarunge sewek. Jebule sing sarunge sewek kuwi
santri gudig. Saka kedadeyan kuwi, Pangeran Wali Perkosa ngewehi jeneng
Pangeran Mahdum Cahyana.
Ana ing sakwijining dina Pangeran Mahdum Cahyana diwenehi tugas kanggo
njaga sawah. Wektu kuwi santri gudig
pancen duweni niat arep nglaksanaake tapa marungga. Tekan gubug Santri Gudig
nguripke geni lan dheweke mlebu ana ing kana. Nganti suwe dheweke aa ing gubug
kuwi. Banjur Pangeran Wali Perkosa teka ana ing kana lan langsung neu amarga
parine pada rusak. Santri Gudig ngerti yen Pangeran Wali Perkosa teka ana ig
kana, banjur deweke langsung metu saka gubug kuwi.”kenapa parine nganti rusak
kaya kuwi padahal koe tak prentah nunggoni?” Santri Gudig njawab,”nuwun sewune
rama kyai menawi kula mboten salah mireng kuls mboten dipin prenatah kagem
ngusah kewen-kewan ingkang ngrusak pri nanging naming nunggoni mawon. Pangeran
Wali Perkosa ngrungokke jawabane Santri Gudig.
Bubar dipanen
Pangeran Wali Perkosa kaget yen hasil panenne kaya ngene akehe ora kaya
biasane.
Wis suwe bosen dadi jaka Pangeran Mahdum Cahyana pengin nggolet bojo
nanging sedurunge olih bojo pangeran wali perkosa duwe niat ngawinke anake,
pangeran Estri karo pangeran mahdum cahyana lan deweke setuju. Banjur Pangeran
Mahdum Cahyana dikawinke karo Pangeran Estri.
Ana ing sakwijining dina Pangeran Mahdum Cahyana mlaku-mlaku ana ing
pinggir kali karang nganti tekan kali bodas neng kono dheweke weruh plataran
sing amba banjur dheweke duwe rencana mbangun pesanggrahan ana ing kana .
dheweke banjur njaluk tulung karo sing nggawe urip supaya watu-watu ana ing
kana dadi pager.
Sedurunge ninggal Pangeran Mahdum Cahyana duwe wasiat karo keluargane yen
ninggal kon dikubur ana ing panggonan mau. Pangeran Agiyana dikubur ana ing
desa grantung kecamatan karang moncol nganti saiki kuburane esih ana.
Kaka ‘05
KAKI
WIRYANI
Kaki Wiryani kuwi abdine Eyang Padil, ing sawijining dina Eyang Padil
dhawauh karo Kaki Wiryani ewadene dheweke kangen karo putrane. Kaki Wiryani
diutus Eyang Padil niliki putrane nakokake kabare, amarga Eyang Padil wis
kangen. Swise krungu dhawuhe Eyang Padil, Kaki Wiryani banjur mangkat menyang
Bandung. Nalika menyang Bandung, ing dalan Kaki Wiryani ditutake karo wong
wadon anake Siluman Macan. Sawise tekan Bandung Kaki Wiryani langsung nemoni
putrane Eyang Padil sing aran Abidin, dheweke nakokake kabare Abidin. Kaki
Wirayani nginep ing Bandung rong dina kanggo nambani kesele.
Kaki Wirayani banjur bali menyang Karang Gudhe, ananging ing dalan Kaki
Wirayani weruh wong sing kambrukan kayu, Dheweke banjur nulungi pawongan mau.
Kaki Wirayani ora nggalbo yen kadadean mau mung akal-akalane wong mau supaya
Kaki Wiryani mampir ing omahe wong mau. Pawongan sing ditulung mau jenenge Kaki
Soma oamhe Kaki Soma mau mlebu ing panguasane bangsa siluman Macan. Ing kono
kaki Wirayani diladheni karo anak wadone Kaki Soma sing jenenge Kemuning.
Sawise Kaki Wiryani nyawang praupane Kemuning banjur tuwuh rasa tresna ing jero
atine. Dheweke banjur nduweni pikiran kepingin ngawini Kemuning, dheweke banjur
ngutarakake niate mau Karo Kaki Soma, Krungu kandhane Kaki Wiryani sing
kepingin ngepek anak wadone Kaki Soma ngentuki.
Banjur Lalakonan mau klakon temenan. Nalika arep nglakoni bengi sing
sepisanan anggone kawinan Kaki Wiryani diwenehi Sarung Macan. Kaki Wiryani
kaget amarga dheweke nembe sadar yen bojone kuwi Siluman macan mula yen arep
ngumpuli bojone kudu nganggo sarung mau. Kaki Wirayani krasa kuciwa nemahi
kahanan mau nanging dheweke wis ora bisa apa-apa kalah karo rasa tresnane
tumprap Kemuning. Sawise nglakone wengi mau awake Kaki Wiryani malih dadi macan
dheweke gela amarga wis dudu manungsa maneh kaya biyen.
Anggone omah-omah rada suwe Kaki Wiryani duweni anak cacahe puluhan,
nanging sanalika Kaki Wiryani kelingan tugase saka Eyang Padil dheweke kudu
ngandhakake kabare Abidin. Amarga isih duweni kuwajiban sing durung dilakoni
Kaki Wiryani Banjur pamitan karo Bojo lan Maratuwane. Mara tuwane ngentuki
nanging bojone ora entuk, yen dheweke sakanak-anake ora melu. Sidane Kaki
Wiryani sakanak, bojone ngadhep Eyang Padil. Nanging Kaki Wiryani wanti-wanti
marang bojone dheweke arep ngadhep dhisik, mengko yen wis takundang nembe padha
ngaton.
Sawise ngadhep lan nglaporake kahanane Abidin Kaki Wiryani banjur
nyritakake lelakone uripe. Krungu critane Kaki Wiryani kang kaya mangkono Eyang
padil ora naggepi mung manthuk-manthuk wae nanging kaki Wiryani wis ngundang
bojo lan anak-anake mlebu nemoni Eyang Padil. Swise anak-anake Kaki Wiryani
padha mlebu Eyang padil kaget banjur duka. Kaki Wiryani saya kaget amarga ora
ngerti sebab musababe Eyang Padil duka. Eyang Padil dhawuh sing munine aku emoh
nampani kowe maneh amarga kowe wis dudu menungsa, kowe kudu metu saka omahku
aku wis wegah kepanggonan kowe maneh. Kaki Wiryani kaget lan krasa gela Eyang
Padil ngendika kaya mangkono.
Nanging kepriye maneh dheweke rumangsa yen dheweke pancen wis dudu menungsa
kaya maune. Kaki Wirayni banjur lunga nanging sadurunge lunga dheweke kandha
yen marang Eyang Padil “tumekaning anak putumu yen ana bebaya sing arep nemahi,
aku tansah ngelingake lan aweh pitulungan iku janjiku marang panjenengan”.
Tekan siki lelakon kuwi mau pancen nyata dilakoni dening kaki Wiryani
sakanak putune.
CU’I “05
DINA “SETU
PAHING”
Jaman Majapahit ing tlatah Banyumas wis ana pemerintahan
sing dipimpin Adipati Wirasaba I sing nduweni kuwasa antara tahun 1413-1433
yaiku Raden Adipati Wirohudoyo. Pemerintahan Kabupaten iki diterusna turun temurun tekan
jaman Kesultanan Pajang. Nalika masa
pemerintahan Sultan Pajang I Hadiwijaya (1546-1582) iki ing Wirasaba wis tekan
masa pemerintahan Adipati Wirasaba VI yaiku Raden Bagus Suwarganduweni gelar
Raden Adipati Wargahutama I. Raden Wargahutama duwe anak papat, anak lanang
loro lan wadon loro. Anak wadon sing kepisan iki diningkahake karo Raden Jaka
Kaiman, yaiku anak Banyaksasro (Adipati Pasirluhur) sing dadi anak angkat Ki
Mranggi ing Kejawar (saiki dadi Banyumas).
Kacarita nalika wektu iku Sultan Panjang kepengin putri
para Bupati utawa keluarga kanggo didadekake garwa selir, sing dingomongake
dadi abai pelara-lara (rewang kerajaan sing isih prawan). Adipati Wargahutama
ngirim putrine marang Pajang. Putri Adipati Wirasaba tau dinikahake karo anak
lanange Demang Toyareka nanging wis suwe dipegat lan durung tau rukun. Sawise
putrine diwehake marang Sultan, Ki Adipati bali lewat dhaerah pesisir lor, ing
pihak liya Ki Demang Toyareka sawise krungu tigasane anake iku disembahake
marang Kanjeng Sultan, dheweke karo anak lanange nyusul menyang Pajang. Ing
ngarepe Kanjeng Sultan Demang Toyareka wadul marang putri Adipati Wirasaba sing
disembahake marang Kanjeng Sultan iku nalika isih dadi bojone anake.
Krungu wadulane iku Sultan Pajang dadi murka banjur
mrintahake Mantri Anom kanggo ngoyak Adipati Wirasaba sing dianggep ngapusi
dheweke, yen kepethuk arep dipateni.
Sawise utusan Mantri Anom iku lunga Sultan nemoni putri
Adipati Wirasaba sing wis manggon ing Kraton Pajang iki, Sultan takon, “Bener apa ora isih nduweni garwo?”
Putri Wirasaba mangsuli, ”Ora !”
Banjur Sultan takon maneh, “Ing njaba
ana wong ngadu jerene wong iku dheweke nduweni bojo Putri adipati Wirasaba
yaiku kowe sing dipegat paksa langsung digawa rene.”
Putri mangsuli, “Bener, nalika isih
cilik aku wis tau diningkahake karo putra paman Demang Toyareka nanging ora
sida amarga hamba ora seneng lan suwe wis dipegat.”
Kanjeng
Sultan gela dheweke wis kebanjur mrentah gandhek (kongkonane) kanggo mateni Adipati
Wirasaba. Kanjeng Sultan langsung ngirim utusan liyane nyusul gandhek sing
kaping pisan supaya mbatalna prentahe Sultan mau. Ki Adipati Wirasaba wis tekan
Desa (saiki mlebu Kawedanan Ambal, Purworejo). Wektu kuwi dina Setu Pahing
mlebu dhuhur, Ki Adipati ngaso ing salah sijine omah warga ing desa iku, ing
omah Balai malang iku Sang Adipati diparingi panganan lawuh pindhang, dhaging
banyak, banjur jarane ditaleni ing pekarangan omah iku.
Nalika lagi mangan, rombongan mau wis teka ngadeg ing
ngarepe Adipati.
Sang Adipati takon, “Ana prerntah apa para gandhek,
ketone ana berita penting sing kudu disampekna?”
Para utusan mangsuli, “Mangga diterusake dhisik, yen wis
rampung mangan tak wenehi ngerti.”
Ora suwe gandhek keloro katon saka adohan nglambekake tangane,
maksude supaya Adipati Wirasaba ora sida dipateni. Nanging tandha kuwi
ditanggepi keliru, ngertine tandha mau supaya cepet mateni Sang Adipati
sahingga gandhek sing kepisn langsung nancepake kerise meng wetenge Adipati
Wirasaba.
Nalika gandhek sing keloro teka ing panggonan iku,
dheweke dadi gela lan ngomong, “Wis tak wenehi tandha supaya dibatalake, lha
ngapa dilakoni?”
Gandhek kepisan gela, “
Dakkira kowe mewenehi tandha supaya ora usah ngenteni kowe, amarga iku banjur
daklaksanakake tugas Kanjeng Sultan. Adipati Wirasaba sing sing wis arep
mati ngomong, “Para gandhek, ora usah nyalah-nyalahna. Kabeh iku wis takdire
gusti alloh. Aku ikhlas ntrima, ngomongna marang kanjeng sultan pas gandek
keloro teka aku wis dipateni wis saiki balik marang Pajang.”
Marang para sentana sing
nyertai, Adipati weling, ”Para anak putuku, keturunanku kabeh, yen padha
lunga-lunga aja pas dina Setu Pahing, aja mangan dhaging banyak , aja manggon
ing omah sing ana balai malang lan aja numpak jaran dhawuk”.
Ora let suwe Sang Adipati
mati. Nalika kedadean iku, tali jaran dhawuk titian Adipati copot. Amarga jaran
iku wis biasa nglewati dalan-dalan iku, dheweke banjur bali ing kandhange ing
Wirasaba. Nalika tekan Kadipaten, para keluarga kaget weruh jaran Sang Adipati
bali dhewe. Keluarga ngertine Sang Adipati mlaku ing burine, nanging wis
dienteni ora metu-metu dadine padha bingung lan kuwatir. Ana sing arep nyusul
menyang ing Pajang, nglewati dalan sing kerep diliwati Kanjeng Sultan, ora
sengaja pethukan karo abdi dalem sing mlayune dhisik nalika kedadean iku.
Dicritakake kabeh kadadean, sawise diadusi mayite Adipati digawa bali ing
Wirasaba. Mayite Sang Adipati dikubur ing pasarehan Pekiringan.
Iku asal-usaling kapercayan
pantangan dina Setu Pahing padha lunga, kanggo warga Banyumas khususe sing isih
nduweni trah Adipati Wirasaba. Ana sing
nambahi maneh ninggale Raden Yudanegara I, Bupati Banyumas V lan Raden
Yudanegara II. Bupati Banyumas VII sing ninggal ing dina Setu Pahing.
Kapercayan iku wis tau dimanfaatake dening
pasukan Pangeran Diponegoro ora langsung nyerang, nanging ngenteni dina Setu
Pahing. Jaman ganti jaman, akeh wong kang ora percaya. Akeh nonoman saiki
sing pandhangane kabeh dina kuwi apik, anane musibah kapan wae iku wis dadi
takdhire Gusti Allah Kang Maha Kuwasa.
Leli Lindiawati ‘05
Tidak ada komentar:
Posting Komentar